FAQ
1. Hur laddar jag?
• Identifiering: Blippa eller sätt in ditt betalkort i betalterminalen, följ sedan instruktionerna som presenteras på betalterminalen.
• Anslut: Anslut den valda laddaren till fordonets ladduttag.
• Ladda: Laddningen startar automatiskt inom 60 sekunder.
• Avsluta: Avsluta laddningen och häng tillbaka laddaren i rätt hållare.
2. Vad innebär de olika färgerna på ledindikatorn?
• Grön – Antingen stand-by eller laddare är aktiverad fast ej inkopplad i elfordonet.
• Blå – Laddare är aktiverad och inkopplad i elfordonet.
• Vit – Fulladdad efter avslutad laddning.
• Röd – Tekniskt fel.
3. Vilka betalningsalternativ kan jag använda?
• Betalkort som exempelvis (Mastercard, Visa).
• Apple Pay och Google Pay.
• Skoogs Bränsle medlemskort.
4. Kan jag använda Zpark-appen på snabbladdningsstationen?
• Nej, Zpark-appen används inte på denna snabbladdningsstation då stationen är ett samarbetsprojekt mellan Zpark Energy Systems och Skoogs Bränsle.
5. Kan jag betala med Skoogs Bränsle kort?
• Ja, denna station är i samarbete med Skoogs Bränsle och därav kan man betala med deras kort alternativt andra betallösningar, se fråga 3.
6. Avsluta laddning vid fulladdat fordon:
• Avslutar automatiskt: Laddsessionen avslutas automatiskt då fordonet är fulladdat.
7. Avsluta laddning innan fordonet är fulladdat:
• Via betalterminal: Avsluta laddningen genom att identifiera ditt betalkort i betalterminalen och häng tillbaka laddaren i rätt hållare.
• Via ditt fordon: Avsluta laddning från ditt fordon eller avlös handtaget från fordonets uttag enligt fordonets användarmanual och häng tillbaka laddaren i rätt hållare.
• Exempel: Vissa fordon har en specifik ”avsluta knapp” inne i fordonet.
• Exempel: Vissa fordon kräver upplåsning med hjälp av bilnyckeln.
8. Det är slut kvitton i betalterminalen?
• Kontakta Skoogs vardagar mellan 07:00-16:30 på 0911-745 00 så hjälper de dig.
9. Mitt fordon laddas inte med förväntad effekt, eller ingen effekt alls
Detta kan bero på:
• I 9 fall av 10 är det bilen som begränsar, kan exempelvis bero på kallt batteri eller att bilen inte klarar av att ta emot mer effekt.
• I annat fall kan det bero på att energilagret är ur funktion och om det är fallet så kommer effekten max upp i 80kW och framgår på displayen.
• Kontakta Zpark support, vardagar mellan 8:00-17:00 på 0920-46 80 80 så guidar de dig igenom processen.
10. Kan man betala med faktura på denna laddstation?
• Nej, på denna laddstation gäller endast direktbetalning betalning med kort, eller se andra betalningsalternativ på fråga 3.
Välkommen till FAQ sida för snabbladdningstationen i Öjebyn, ett samarbete mellan Zpark Energy Systems och Skoogs Bränsle. Nedan presenteras vanligt förekommande frågor med svar för snabbast möjliga support.